reklama

Ministerstvo dopravy vymyslelo okrádanie v priamom prenose. Neuveritelné čítanie!

Dlhoročná a pravidelná slovenská realita pred skončením volebného obdobia, sú narýchlo schvaľované trafiky pre „našich ľudí“. Menšie, väčšie aj obrovské.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

 Autori vždy dúfajú, že v predvolebnom boji si ich nikto nevšimne a nový stav sa zabetónuje. Najlepšie je vždy vytvorenie novej povinnosti pre čo najväčší počet ľudí, ktorí následne musia platiť. Nový suterén v slovenskom právnom absurdistane prišiel z dielne Štátneho dopravného úradu Ministerstva dopravy SR.

 V NR SR bol prijatý zákon 364/2019 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2018 Z.z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. Má sa ním zlepšiť aj kvalita opráv motorových vozidiel. Zákon definuje tzv. Certifikované miesto opravy, ako osoba poskytujúca opravy vozidiel vykonávané spôsobom, ktorý z bezpečnostného a environmentálneho hľadiska určil výrobca vozidla, a ktorá má prístup k informáciám o opravách a údržbe výrobcu vozidla. Certifikovaným miestom opravy je autorizovaná opravovňa alebo nezávislá opravovňa, pričom táto osoba je súčasne certifikovaná nezávislým národným profesijným združením, ktoré je členom Európskej asociácie pre predaj a opravy motorových vozidiel CECRA. Certifikát sa udelí každej autorizovanej opravovni alebo nezávislej opravovni spĺňajúcej podmienky podľa prvej vety.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Všeobecne akceptovaný princíp je, že certifikačná autorita raz za definovaný čas certifikuje opravovne (certifikované miesta opravy). Následne po certifikikácii majú právo vykonávať opravy do najbližšej povinnej certifikácie. Takýto postup skutočne môže pomôcť skvalitniť opravy vozidiel. V tomto momente však do hry vstupujú „hráči“ pána ministra. 

 Namiesto certifikácie sa niekto pokúša ryžovať na každej jednej oprave! 

 Cech predajcov a servisov SR predložil ministerstvu dopravy záhadný dokument nazvaný „Podmienky certifikácie certifikovaných miest opravy (CMO) nezávislým národným profesijným združením, ktoré je členom Európskej asociácie pre predaj a opravy motorových vozidiel CECRA“, podľa ktorého sa pri certifikáciách CMO bude postupovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Ministerstvo dopravy podpísalo metodiku bez akéhokoľvek pripomienkového konania. Samotných výrobcov vozidiel, ktorí podľa znenia zákona stanovujú podmienky opravy vozidiel, informovalo ministerstvo o metodike, až keď ju podpísalo a schválilo! Také slovenské, nepýtať sa tých, ktorých sa problematika týka.

 Po preštudovaní schválených podmienok sa výrobcovia vozidiel dozvedeli, že certifikácia opravcov t.j. kontrola, či opravár disponuje príslušným vybavením, je v celej metodike nepodstatný „balast“. Zlaté teľa a doživotná trafika spočíva v kontrole každej jednej vykonanej opravy!

 Čo to znamená v praxi? Vozidlu poškodenému pri nehode, Slovenská republika pozastaví osvedčenie o evidencii vozidla a bez potvrdenia opravy na Slovensku osvedčenie o evidencii naspäť nevydá. Poškodené vozidlo je možné opraviť iba v tzv. certifikovanom mieste opravy. Môžeme zabudnúť napríklad na opravu v inej členskej krajine EÚ Je to jasný priamy rozpor s voľným trhom v EU. Pri záujme o „našich ľudí“ takýto dokument prejde cez legislatívny úsek samotného ministerstva. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Po každej vážnejšej oprave teda musí majiteľ vozidla zaplatiť Cechu predajcov a autoservisov poplatok, poskytnúť všetky podklady z opravy, ako napríklad detailné fotografie poškodených miest, spôsob opravy, fotografie s GPS súradnicami tak, aby bolo zrejmé kde sa fotografia vyhotovila, manuál výrobcu v ktorom sa predpisuje postup opravy atď... Byrokracia, šikanovanie, kriminalizácia mechanikov, klampiarov a lakýrnikov. Toto všetko sú prvky hodne za hranicou zdravého rozumu.

 Za poplatok potom skupinka „našich odborníkov“ vystaví potvrdenie, že nič nenasvedčuje tomu, že oprava nie je vykonaná v rozpore s postupom stanoveným výrobcom. Pozor, nie je to žiadne potvrdenie o tom, že oprava je správna. Je to potvrdenie o tom, že „naši trafikanti“ nenašli alebo nevideli na postupe opravy chybu. Citujem zo schválenej metodiky: V prípade, že Cech predajcov a autoservisov SR pri kontrole postupu opravy nezistí nedostatky, certifikovanému miestu opravy bude vydaný certifikát o vykonaní opravy vozidla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Trafika pre záujmovú skupinu „našich ľudí“ sa plní poplatkami bez akejkoľvek reálnej zodpovednosti. Geniálne vymyslené, kontinuálny a večný zdroj príjmov. Spočítané a podčiarknuté: Zmluvný opravca výrobcu (autorizovaný servis), ktorý má s výrobcom vozidla zmluvu, je výrobcom pravidelne školený a kontrolovaný, nakupuje náhradné diely a špeciálne prípravky od výrobcu, nakoniec klope na dvere „skupinke našich ľudí“. Čaká, za poplatok na pečiatku, že nenašli nič, čo urobil zle. Každý na Slovensku sa s poškodeným vozidlom musí vykúpiť z prezumpcie viny.

 Obmedziť právo občana, majiteľa a držiteľa vozidla môže len zákon. V žiadnom prípade to nemôže urobiť nižšia právna norma ako napríklad vyhláška alebo metodika. Ak pripočítame priamy rozpor s voľným trhom EÚ v oblasti služieb opravy motorových vozidiel a teda nemožnosťou opraviť vozidlo napríklad v susednom Česku alebo Maďarsku, je metodika podpísaná ministrom jasný prípad pre prokuratúru.

 Cech predajcov a servisov SR je združenie 35 (!) opravcov a približne 10 dodávateľov servisnej techniky a lakovacích materiálov. Zastupuje menej ako pol percenta z 15 tisíc vydaných živnostenských oprávnení na opravy vozidiel. Veľká časť členov Cechu o aktivite niekoľkých predstaviteľov ani len netušila... Zdá sa, že flagrantné zákonné porušenia štátneho dopravného úradu, ministerstva dopravy má svoj jasný cieľ.

 Aký je rozsah tejto schémy? Na Slovensku je registrovaných približne 3 300 000 vozidiel všetkých kategórií. Ročne sa stane približne 14 000 dopravných nehôd a približne ďalších 20 000 - 30 000 škodových udalostí, kde mohlo prísť k poškodeniu hlavných bezpečnostných prvkov vozidla. Zjednodušene povedané, táto schéma má potenciálny dosah na približne tri milióny občanov Slovenska.

Nová metodika našťastie vstupuje do praxe až 1.1.2021 a strana SAS bude po voľbách iniciovať zrušenie tejto trafiky čo najskôr. Pretože chceme, aby sa na Slovensku oplatilo pracovať, podnikať a žiť.

Marián Viskupič

Marián Viskupič

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  465x

Radšej pracujem, ako rozprávam. Pri riešení problémov preferujem jednoduché riešenia, jasné a zrozumiteľné pre všetkých.Pre úplnosť: som zakladajúci člen strany SaS, Trnavský krajský predseda, župný poslanec v TTSK a poslanec NR SR, predseda Výboru pre financie a rozpočet. Ale tiež milujúci manžel a otec 2 detí. Práve im sa chcem raz pozrieť do očí a povedať, že som urobil maximum, aby sa na Slovensku oplatilo pracovať a žiť. U Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu