reklama

Životu nebezpečné, alebo ako minúť 971 000 eur

Cesta III/1279 Šúrovce - Zavar. Predvolebný sľub splnený, rekonštrukcia ukončená, nový asfat natiahnutý, vlastná VÚC televízia chváli. Ale aká je realita? No slovenská…cesta je životu nebezpečná viac ako pred rekonštrukciou

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

 Všetci poznáme dlhodobú a nespochybniteľnú kvalitu rakúskych regionálnych ciest. Do Košíc častokrát cestujeme niekedy radšej po maďarskej dialnici. S každou vykonanou opravou rastie kvalita českých ciest i v tých najodľahlejších regiónoch. O to tristnejšie vyznieva naša slovenská realita.

 V predchádzajúcom blogu som sa venoval postupu rekonštukcie cesty Šúrovce -Zavar. Realizácia prác vykazovala zásadné nedostatky. 

https://viskupic.blog.sme.sk/c/461174/hodnota-za-peniaze-po-slovensky-alebo-ako-opravujeme-cesty.html

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Dnes je už rekonštrukcia takmer ukončená a väčšinu nedostatkov zakryl na pár chvíľ nový asfalt. V duchu hesla nikto ma nepochváli tak dobre ako ja sám, televízia Trnavského kraja (TV VEGA) v príspevku venovanom oprave cesty spomína odborne a kvalitne vykonanú rekonštrukciu, rozšírenie a spevnenie podložia cesty, krajníc i priekop povedľa cesty. Kvalitou vykonaných prác zamestnanec VÚC obhajuje “zvýšené náklady”. Celý príspevok tu:

http://vegatv.sk/index.php?mact=CGBlog,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=853&cntnt01returnid=45

 Aká je skutočná kvalita vykonanej rekonštrukcie? Hovorí sa, že kvalitu najlepšie preverí čas. Kvalitu tejto rekonštrukcie bohužiaľ dokonale preveril už prvý silnejší dážď.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Rozšírenie a spevnenie krajníc bolo realizované nasypaním odpadovej pieskovo-hlušinovej zeminy, ktorá navyše nebola nijak zhutňovaná. A práve tieto krajnice sa stali životunebezpečnými pascami nielen pre nepozorných vodičov, ale i pre slušných a ohľaduplných, ktorí sa uhnú v prípade potreby až mimo vozovku. Na tejto úzkej komunikácii je pri prejazde napr. kombajnu, niekedy potrebné vzájomné vyhýbanie vozidiel až na úplnú krajnicu V takomto prípade hlavne nákladným vozidlám a autobusom okamžite hrozí prevrátenie.

20.9.2017 sa pri vyhýbaní protiidúcemu vozidlu prevrátil nákladný automobil.

Obrázok blogu
(zdroj: Nina Piršelová)

Nasledujúce fotografie ukazujú ako dopadla “spevnená” krajnica

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: Marián Viskupič)
Obrázok blogu
(zdroj: Marián Viskupič)

 Dôvod nehody je jasný – nesprávna realizácia opravy - nasypaná odpadová piesková zemina nebola nijako spevnená. Malé množstvo nasypaného drveného kameniva na nesprávnom a nespevnenom podklade nijak nepomôže. Toto je časovaná bomba a spomínaná nehoda nebude jedíná. Nechcem si ani predstaviť prípadnú nehodu prímestského autobusu plného cestujúcich.

 Nespevnenie okrajov cesty má však aj ďalšie následky. Okraje cesty sa budú i naďalej prepadávať, tak ako tomu bolo pred rekonštrukciou.

 Že sa nejedná o výnimočný prípad ukazuje ďalšia fotografia - pár sto metrov ďalej malo podobný problém iné vozidlo:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: Marián Viskupič)

 Na dokončenej ceste sú i ďalšie problémy:

Pri rekonštrukciách ciest je štandardom zabezpečiť vstupy do polí pre poľnohospodárske mechanizmy. Štandardom by v tomto prípade mala byť úprava podložia a vyasfaltovanie aspoň 4-5 metrov smerom do poľa a vyznačenie okrajov vjazdu špeciálnymi označovacími kolíkmi...nie však tu. Takto (ne)vytvorený vjazd do poľa bude mať za následok veľmi rýchle zničenie daného úseku cesty. 

Obrázok blogu
(zdroj: Marián Viskupič)

Pripájam už prvý výsledok po prejazde poľnohospodárskeho mechanizmu. 

Obrázok blogu
(zdroj: Marián Viskupič)

 Ďalším problémom sú dva nezrekonštruované mosty ponad melioračné kanály. Na fotografii je jasne vidieť, že deklarované rozšírenie cesty je na daných mostoch nulové – reálne je cesta ešte užšia ako bola. Navyše zábradlie začína cca 70cm pod súčasnou úrovňou asfaltu a je nízke. Malá šírka cesty spolu s nefunkčným zábradlím vytvárajú ďalšiu nebezpečnú pascu na vodičov. Takéto zábradie, podľa mňa, nespĺňa žiadne bezpečnostné predpisy a je nebezpečné pri nehode vozidla. Radšej ani nebudem uvažovať o možných následkoch, ak bude cyklista vytlačený z cesty prechádzajúcim vozidlom práve v tomto úseku.

Obrázok blogu
(zdroj: Marián Viskupič)

 A ďalší problém - ako boli spevnené krajnice, ak je asfalt takto poškodený už po jednom týždni od pokládky? Prvá zima dokončí dielo skazy.

Obrázok blogu
(zdroj: Marián Viskupič)
Obrázok blogu
(zdroj: Marián Viskupič)

 O kvalite rekonštrukcie mosta cez potok Blava je tiež možné pochybovať:

Obrázok blogu
(zdroj: Marián Viskupič)

Zhrnutie:

  • Nevybudoval sa veľmi potrebný cyklochodník, ktorý by výrazne zvýšil bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky.

  • Rozšírenie cesty je iba symbolické a stále budú vznikať nebezpečné kolízne situácie vozidiel s chodcami a cyklistami.

  • Krajnica je ešte nebezpečnejšia ako bola.

  • Veľmi nekvalitná realizácia opráv vyplaví na povrch v krátkom čase všetky pôvodné i nové problémy.

Tento prípad má viacero rovín:

  • Možná korupcia, možno na kvalitnú rekonštrukciu jednoducho nezostali peniaze.

  • Kvalita resp. nekvalita procesov a práce vo VÚC – penazí na rekonštrukcie ciest je málo. Na úrade VÚC sú ľudia, ktorých pracovnou náplňou je nedopustiť takúto nekvalitu. Kde sú v tomto prípade kontrolné mechanizmy?

  • Ako si svoju úlohu vykonáva stavebný dozor?

  • Kde je hrdosť resp. profesionalita samotnej realizačnej firmy – pri takejto nekvalite by v normálnej krajine nemali mať žiadnu šancu získať ďalšiu zákazku z verejných zdrojov.

 Mali sme šancu zmeniť túto cestu smrti na bezpečnú komunikáciu. Peniaze boli minuté, bohužiaľ cesta smrti zostala. Cesta, po ktorej denno-denne jazdíme my, naše manželky či deti. Cesta po ktorej jazdia ku nám na návševy jazdia naši príbuzní…je mi ľúto ďalšej premárnenej šance.

Marián Viskupič

Marián Viskupič

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  465x

Radšej pracujem, ako rozprávam. Pri riešení problémov preferujem jednoduché riešenia, jasné a zrozumiteľné pre všetkých.Pre úplnosť: som zakladajúci člen strany SaS, Trnavský krajský predseda, župný poslanec v TTSK a poslanec NR SR, predseda Výboru pre financie a rozpočet. Ale tiež milujúci manžel a otec 2 detí. Práve im sa chcem raz pozrieť do očí a povedať, že som urobil maximum, aby sa na Slovensku oplatilo pracovať a žiť. U Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu