Životu nebezpečné, alebo ako minúť 971 000 eur

Autor: Marián Viskupič | 25.9.2017 o 2:15 | (upravené 26.9.2017 o 10:22) Karma článku: 11,64 | Prečítané:  7495x

Cesta III/1279 Šúrovce - Zavar. Predvolebný sľub splnený, rekonštrukcia ukončená, nový asfat natiahnutý, vlastná VÚC televízia chváli. Ale aká je realita? No slovenská…cesta je životu nebezpečná viac ako pred rekonštrukciou

     Všetci poznáme dlhodobú a nespochybniteľnú kvalitu rakúskych regionálnych ciest. Do Košíc častokrát cestujeme niekedy radšej po maďarskej dialnici. S každou vykonanou opravou rastie kvalita českých ciest i v tých najodľahlejších regiónoch. O to tristnejšie vyznieva naša slovenská realita.

     V predchádzajúcom blogu som sa venoval postupu rekonštukcie cesty Šúrovce -Zavar. Realizácia prác vykazovala zásadné nedostatky. 

https://viskupic.blog.sme.sk/c/461174/hodnota-za-peniaze-po-slovensky-alebo-ako-opravujeme-cesty.html

     Dnes je už rekonštrukcia takmer ukončená a väčšinu nedostatkov zakryl na pár chvíľ nový asfalt. V duchu hesla nikto ma nepochváli tak dobre ako ja sám, televízia Trnavského kraja (TV VEGA) v príspevku venovanom oprave cesty spomína odborne a kvalitne vykonanú rekonštrukciu, rozšírenie a spevnenie podložia cesty, krajníc i priekop povedľa cesty. Kvalitou vykonaných prác zamestnanec VÚC obhajuje “zvýšené náklady”. Celý príspevok tu:

http://vegatv.sk/index.php?mact=CGBlog,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=853&cntnt01returnid=45

     Aká je skutočná kvalita vykonanej rekonštrukcie? Hovorí sa, že kvalitu najlepšie preverí čas. Kvalitu tejto rekonštrukcie bohužiaľ dokonale preveril už prvý silnejší dážď.

     Rozšírenie a spevnenie krajníc bolo realizované nasypaním odpadovej pieskovo-hlušinovej zeminy, ktorá navyše nebola nijak zhutňovaná. A práve tieto krajnice sa stali životunebezpečnými pascami nielen pre nepozorných vodičov, ale i pre slušných a ohľaduplných, ktorí sa uhnú v prípade potreby až mimo vozovku. Na tejto úzkej komunikácii je pri prejazde napr. kombajnu, niekedy potrebné vzájomné vyhýbanie vozidiel až na úplnú krajnicu V takomto prípade hlavne nákladným vozidlám a autobusom okamžite hrozí prevrátenie.

20.9.2017 sa pri vyhýbaní protiidúcemu vozidlu prevrátil nákladný automobil.

Nasledujúce fotografie ukazujú ako dopadla “spevnená” krajnica

     Dôvod nehody je jasný – nesprávna realizácia opravy -  nasypaná odpadová piesková zemina nebola nijako spevnená. Malé množstvo nasypaného drveného kameniva na nesprávnom a nespevnenom podklade nijak nepomôže. Toto je časovaná bomba a spomínaná nehoda nebude jedíná. Nechcem si ani predstaviť prípadnú nehodu prímestského autobusu plného cestujúcich.

     Nespevnenie okrajov cesty má však aj ďalšie následky. Okraje cesty sa budú i naďalej prepadávať, tak ako tomu bolo pred rekonštrukciou.

     Že sa nejedná o výnimočný prípad ukazuje ďalšia fotografia - pár sto metrov ďalej malo podobný problém iné vozidlo:

     Na dokončenej ceste sú i ďalšie problémy:

Pri rekonštrukciách ciest je štandardom zabezpečiť vstupy do polí pre poľnohospodárske mechanizmy. Štandardom by v tomto prípade mala byť úprava podložia a vyasfaltovanie aspoň 4-5 metrov smerom do poľa a vyznačenie okrajov vjazdu špeciálnymi označovacími kolíkmi...nie však tu. Takto (ne)vytvorený vjazd do poľa bude mať za následok veľmi rýchle zničenie daného úseku cesty. 

Pripájam už prvý výsledok po prejazde poľnohospodárskeho mechanizmu. 

     Ďalším problémom sú dva nezrekonštruované mosty ponad melioračné kanály. Na fotografii je jasne vidieť, že deklarované rozšírenie cesty je na daných mostoch nulové – reálne je cesta ešte užšia ako bola. Navyše zábradlie začína cca 70cm pod súčasnou úrovňou asfaltu a je nízke. Malá šírka cesty spolu s nefunkčným zábradlím vytvárajú ďalšiu nebezpečnú pascu na vodičov. Takéto zábradie, podľa mňa, nespĺňa žiadne bezpečnostné predpisy a je nebezpečné pri nehode vozidla. Radšej ani nebudem uvažovať o možných následkoch, ak bude cyklista vytlačený z cesty prechádzajúcim vozidlom práve v tomto úseku.

     A ďalší problém - ako boli spevnené krajnice, ak je asfalt takto poškodený už po jednom týždni od pokládky? Prvá zima dokončí dielo skazy.

     O kvalite rekonštrukcie mosta cez potok Blava je tiež možné pochybovať:

Zhrnutie:

  • Nevybudoval sa veľmi potrebný cyklochodník, ktorý by výrazne zvýšil bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky.
  • Rozšírenie cesty je iba symbolické a stále budú vznikať nebezpečné kolízne situácie vozidiel s chodcami a cyklistami.
  • Krajnica je ešte nebezpečnejšia ako bola.
  • Veľmi nekvalitná realizácia opráv vyplaví na povrch v krátkom čase všetky pôvodné i nové problémy.

Tento prípad má viacero rovín:

  • Možná korupcia, možno na kvalitnú rekonštrukciu jednoducho nezostali peniaze.
  • Kvalita resp. nekvalita procesov a práce vo VÚC – penazí na rekonštrukcie ciest je málo. Na úrade VÚC sú ľudia, ktorých pracovnou náplňou je nedopustiť takúto nekvalitu. Kde sú v tomto prípade kontrolné mechanizmy?
  • Ako si svoju úlohu vykonáva stavebný dozor?
  • Kde je hrdosť resp. profesionalita samotnej realizačnej firmy – pri takejto nekvalite by v normálnej krajine nemali mať žiadnu šancu získať ďalšiu zákazku z verejných zdrojov.

     Mali sme šancu zmeniť túto cestu smrti na bezpečnú komunikáciu. Peniaze boli minuté, bohužiaľ cesta smrti zostala. Cesta, po ktorej denno-denne jazdíme my, naše manželky či deti. Cesta po ktorej jazdia ku nám na návševy jazdia naši príbuzní…je mi ľúto ďalšej premárnenej šance.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Kto z daňových zmien získa viac a odkedy? Pozrite si prehľad

Zmení sa daň z príjmov 
aj nezdaniteľné minimum.

Kým nerobil hudbu, topil sa. Raper Dave vyhral ceny Mercury

Albumom Psychodrama mení britský rap.


Už ste čítali?